Augustenborgsprojektet 2.0

Anna Bernstad Saraiva Schott, Stig Edner, Mimmi Bissmont, Åse Dannestam, 2013.

2013 Augustenborgsprojektet 2

SAMMANFATTNING

Inom ramen för Interregprojektet Waste‐to‐Resources har VA SYD och SYSAV i samarbete med MKB fastigheter under perioden 2010‐2013 bedrivit en rad aktiviteter med syfte att öka hushålls utsortering av matavfall. Insatserna har varit koncentrerade till bostadsområdet Augustenborg i Malmö som ägs och förvaltas av MKB fastigheter. Området har haft separat utsortering av matavfall för senare biogasproduktion sedan 2008, men två år efter införandet låg källsorteringsgraden fortfarande på en låg nivå. Endast ca 25 % av matavfallet i området sorterades ut av hushållen. Målet inom projektet var att fördubbla denna utsorteringsnivå under projekttiden och samtidigt bibehålla en låg felsorteringsnivå.

Två större insatser genomfördes inom projektet; kampanjen ”Ett varv till” under våren 2011 och kampanjen ”Tack för maten” under hösten 2012. I båda fallen använde man sig av en kombination av fysiska förändringar med syfte att underlätta för hushållen att praktiskt delta i utsorteringen av matavfall och information till hushållen om miljönyttan med matavfallssortering. Tidigare studier bland hushållen i området hade visat att bristande utrymme för utrustning för matavfallsutsortering i köken är en faktor som hindrar hushållen från att sortera sitt matavfall. Utrustning för att förenkla sorteringen, bestående av en metallhängare för påsar som används för matavfallssortering och sorteringskassar för källsortering av förpackningsmaterial, togs därför fram inom ramen för projektet.

Under den första kampanjen delades informationsmaterial om miljönyttan med matavfallsutsortering ut till samtliga hushåll i området. Dessutom besöktes 212 lägenheter på Augustenborg av informatörer som muntligt berättade om matavfallsutsorteringens miljöfördelar, samtidigt som metallhängaren för matavfallsutsortering monterades i hushållens kök. Uppmonteringen av metallhängaren och informationsinsatsen i kampanjen ”Ett varv till” ledde till en kraftig ökning av mängden utsorterat matavfall under perioden efter kampanjen bland de hushåll där hållaren monterats. Plockanalyser som genomfördes både före och efter kampanjen visade att källsorteringsgraden ökade kraftigt och uppgick till 50 % över den nivå som konstaterats innan kampanjen under de tre första månaderna efter kampanjen. Efter denna period sjönk dock källsorteringsgraden kraftigt. Minskningen sammanföll med semesterperioden detta år. En ökning sågs också under början av hösten och mängderna källsorterat matavfall hade efter ett drygt halvår ökade något jämfört med perioden strax innan kampanjen genomfördes. Vågdata från behandlingsanläggningen där utsorterat matavfall tas emot visade dock att kampanjen inte ledde till någon större ökning av matavfallsinsamlingen generellt i området.

En utvärdering av kampanjen genomfördes under hösten 2011 genom djupintervjuer med 13 hushåll som samtliga blivit besökta av informatörer och fått en hängare uppmonterad. Utvärderingen visade att kampanjens budskap varit otydligt och att hushållen hade haft svårt att koppla budskapet till miljöfördelar på det sett som var avsett. Samma utvärdering visade dock att hushållen i stort sett var mycket positiva till metallhängaren och ansåg att denna underlättade utsorteringen.

Under den andra kampanjen, hösten 2012, installerades därför samma metallhängare i samtliga lägenheter i området. Vid detta tillfälle erhöll samtliga lägenheter även sorteringskassar avsedda för att underlätta källsortering av förpackningsmaterial. Det skriftliga materialet var vid detta projekt mycket begränsat – istället talade produkterna sitt tydliga språk. Även denna insats utvärderades genom plockanalyser. Dessutom kontrollerades mängderna totalt insamlat matavfall från området under ett antal veckor genom vågdata vid leverans till behandlingsanläggningen. Vågdata visar på en kraftig ökning av den insamlade mängden matavfall från området med 50 % jämfört med nivåerna 2011. Resultaten från plockanalyserna visade på en kraftig förbättring av källsorteringsgraden, motsvarande en ökning på nära 40 %, samt en något minskad felsorteringsgrad.

Resultaten visar att fysiska förändringar i kombination med information om källsortering till hushåll kan ge en snabb och kraftig påverkan på hushållens matavfallssortering samt att det är viktigt med enkla och tydliga budskap i informationen till hushållen. Resultaten visar också att det finns en risk för att en positiv förändring inte blir bestående – möjligtvis på grund av inverkan från semestertider, som gör att det nya beteendet inte hinner övergå i en välintränad rutin.

Uppföljningsarbetet i den senare kampanjen hade vid författandet av denna rapport pågått i sju månader efter kampanjens avslutande. Tillgänglig data tyder på att den senare kampanjen åstadkommit en mer långsiktig förändring än den tidigare.

Läs hela rapporten i denna PDF

THX2RKLM